Porady i aktualności
Czy warto naprawiać szyby samochodowe?
Drogi w naszym kraju stają się coraz lepsze, ale mimo wszystko nie brakuje miejsc, gdzie na drodze zamiast asfaltu rządzą kamienie, żwir i szuter. Z racji ciągłych remontów dróg, wszędobylskie ciężarówki rozsypują niezabezpieczony kamień po drogach asfaltowych. Wszystko to zwiększa zagrożenie uszkodzenia szyby w samochodzie.
Jeszcze bardziej przykrą przyczyną uszkodzenia szyby może okazać się wizyta w niefachowym, serwisie samochodowym. Samochody, których uszkodzeniu uległ ich przód, są bardzo trudne w naprawie a czasem nawet niemożliwe. W szczególności sprawa ta dotyczy profilu auta. Szyba w tym przypadku narażona jest na nierównomierne naprężenia, przez co bardzo łatwo ulega pęknięciu.
Wyróżniamy następujące rodzaje uszkodzeń szyby:
Gwiazdka – są to mikropęknięcia które rozchodzą się od środka do zewnątrz, przypominając swoim kształtem właśnie gwiazdę.
Bycze oko lub połowa byczego oka – czyli okrągłe pęknięcie szyby przypominające krater. Jego średnica wynosi zazwyczaj 11mm. W przypadku „połowy byczego oka” kształt ubytku przypomina księżyc.
Kombinowane – to połączenie gwiazdy i byczego oka.
Oprócz uszkodzeń, w których dochodzi do ubytku szyby, wyróżnić można także pęknięcia wzdłużne. Mogą one wychodzić z krawędzi szyby lub znajdować się na jej środku nie dotykając krawędzi. Pęknięcia takie mają tendencje do powiększania się, dlatego należy je jak najszybciej naprawić, by nie dopuścić do jej całkowitego pęknięcia i narazić się tym samym na większe koszty.
Przechodząc do naprawy szyby, w pierwszej kolejności rozpocznę od naprawy odprysków, czyli „byczego oka” i „gwiazdki”.
Proces ten zaczyna się od osuszenia miejsca, w którym będzie przeprowadzana naprawa. Specjalista podłącza w tym celu specjalną opalarkę lub suszarkę, która rozgrzewa szybę oraz pompkę elektryczną lub ręczna (zależy od uszkodzenia), która wciąga parującą wilgoć. Następnie tą samą pompką, usuwane jest powietrze spod laminatu, którym obłożona jest szyba. Po zakończeni tych czynności należy odczekać, by szyba wystygła, by można było zacząć wtłaczać żywice w miejsce uszkodzenia. Żywice należy wtłoczyć bardzo powoli i dokładnie, gdyż musi ona wypełnić wszystkie zakamarki by nie doszło w niedługim czasie powrotu uszkodzenia. Wtłoczoną żywice utwardza się lampą UV. Na samym końcu w miejsce uszkodzenia aplikuje się gęstą żywice.
W przypadku pęknięć wzdłużnych czynność wygląda identycznie, lecz nie ma konieczności wyciągania powietrza z miejsca uszkodzenia, gdyż następuje to samoistnie w momencie wstrzykiwania żywicy.
Cena takiej naprawy do koszt 50 -150 zł w zależności od uszkodzenia.
Naprawa szyb jest możliwa w przypadku gdy odprysk nie jest większy niż moneta 5 zł, gdyż w większych przypadkach uszczelka pompki do naprawy nie obejmuje takiej powierzchni. Pompki z większymi uszczelkami są rzadko używane, gdyż naprawa dużych uszkodzeń nie jest opłacalna, ponieważ zazwyczaj zaraz po naprawie dziura pojawia się ponownie.
Dlatego najlepiej dla nas i dla serwisu będzie, gdy po zauważeniu pęknięcia udamy się do serwisu.
Uszkodzenie to należy od razu zabezpieczyć z obydwu stron taśmą samoprzylepną. Pomoże to ograniczyć jej powiększanie się.

Wyróżniamy następujące rodzaje uszkodzeń szyby:
Gwiazdka – są to mikropęknięcia które rozchodzą się od środka do zewnątrz, przypominając swoim kształtem właśnie gwiazdę.
Bycze oko lub połowa byczego oka – czyli okrągłe pęknięcie szyby przypominające krater. Jego średnica wynosi zazwyczaj 11mm. W przypadku „połowy byczego oka” kształt ubytku przypomina księżyc.
Kombinowane – to połączenie gwiazdy i byczego oka.
Oprócz uszkodzeń, w których dochodzi do ubytku szyby, wyróżnić można także pęknięcia wzdłużne. Mogą one wychodzić z krawędzi szyby lub znajdować się na jej środku nie dotykając krawędzi. Pęknięcia takie mają tendencje do powiększania się, dlatego należy je jak najszybciej naprawić, by nie dopuścić do jej całkowitego pęknięcia i narazić się tym samym na większe koszty.
Przechodząc do naprawy szyby, w pierwszej kolejności rozpocznę od naprawy odprysków, czyli „byczego oka” i „gwiazdki”.
Proces ten zaczyna się od osuszenia miejsca, w którym będzie przeprowadzana naprawa. Specjalista podłącza w tym celu specjalną opalarkę lub suszarkę, która rozgrzewa szybę oraz pompkę elektryczną lub ręczna (zależy od uszkodzenia), która wciąga parującą wilgoć. Następnie tą samą pompką, usuwane jest powietrze spod laminatu, którym obłożona jest szyba. Po zakończeni tych czynności należy odczekać, by szyba wystygła, by można było zacząć wtłaczać żywice w miejsce uszkodzenia. Żywice należy wtłoczyć bardzo powoli i dokładnie, gdyż musi ona wypełnić wszystkie zakamarki by nie doszło w niedługim czasie powrotu uszkodzenia. Wtłoczoną żywice utwardza się lampą UV. Na samym końcu w miejsce uszkodzenia aplikuje się gęstą żywice.
W przypadku pęknięć wzdłużnych czynność wygląda identycznie, lecz nie ma konieczności wyciągania powietrza z miejsca uszkodzenia, gdyż następuje to samoistnie w momencie wstrzykiwania żywicy.
Cena takiej naprawy do koszt 50 -150 zł w zależności od uszkodzenia.
Naprawa szyb jest możliwa w przypadku gdy odprysk nie jest większy niż moneta 5 zł, gdyż w większych przypadkach uszczelka pompki do naprawy nie obejmuje takiej powierzchni. Pompki z większymi uszczelkami są rzadko używane, gdyż naprawa dużych uszkodzeń nie jest opłacalna, ponieważ zazwyczaj zaraz po naprawie dziura pojawia się ponownie.
Dlatego najlepiej dla nas i dla serwisu będzie, gdy po zauważeniu pęknięcia udamy się do serwisu.
Uszkodzenie to należy od razu zabezpieczyć z obydwu stron taśmą samoprzylepną. Pomoże to ograniczyć jej powiększanie się.